::. کد نویس .::

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی تحت وب

::. کد نویس .::

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی تحت وب

وب نوشت " کدنویس " به شما کمک میکند که با زبان های برنامه نویسی تحت وب بهتر آشنا شوید .
آموزش های " کد نویس " را دنبال کنید و به خود ایمان داشته باشید که شما نیز میتوانید یک طراح وب شوید و به تجارت الکترونیکی بپردازید.
اگر این تارنما را میپسندید به ما لینک بدهید و " کد نویس " را به اشتراک بگذارید تا بیشتر دیده شویم .
با سپاس فراوان

زبان برنامه نویسی asp چیست ؟

شنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۱، ۰۷:۱۴ ب.ظ

با به کارگیری اسکریپت های روی سرویس دهنده ASP ، می توان صفحات وبی با اجزای پویا ساخت . اسکریپت های ASP می تواند توسط جاوا اسکریپت و VB اسکریپت ایجاد شود.
ASP یک فایل استاندارد HTML است که با گروهی از ترکیبات افزوده دیگر گسترش یافته است .
همانند فایل استاندارد HTML ، یک ASP می تواند شامل برچسب های HTML که توسط مرورگر وب نمایش داده می شود باشد .
هر چیزی مثل اپلت ها جاوا ، متن چشمک زن ، اسکریپت ها و کنترل های اکتیواکس روی سرویس گیرنده ، که بتواند در یک فایل HTML جای دهید ، در یک ASP نیز جای می گیرد .
ASP چند ویژگی دارد که برخی از آنها را بر می شماریم :
ASP می تواند اسکریپت های سمت سرویس دهنده را در بر داشته باشد .
با به کارگیری اسکریپت های روی سرویس دهنده ASP ، می توان صفحات وبی با اجزای پویا ساخت . اسکریپت های ASP می تواند توسط جاوا اسکریپت و VB اسکریپت ایجاد شود .


ASP شماری از اشیای تعبیه شده را فراهم کرده است.
با به کارگیری اشیای تعبیه شده دسترسی پذیر در یک ASP می توان اسکریپت ها را بسیار نیرومندتر کرد ، در میان اشیای دیگر ، این شیی ها به ما اجازه دریافت و ارسال اطلاعات به مرورگر را می دهد .
برای نمونه با استفاده از شیی Request می توان اطلاعاتی را که یک کاربر با فرم HTML فرستاده است ، دریافت و به آن اطلاعات توسط یک اسکریپت پاسخ داد .
یک ASP می تواند توسط اجزای افزوده گسترش یابد .
ASP با شماری از اجزای اکتیواکس ، روی سرویس دهنده استاندارد دسته بندی شده است . این اجزا به ما اجازه انجام کارهایی مانند تصمیم گیری در مورد توانایی های مرور گرهای گوناگون یا گنجاندن یک شماره صفحه ، در صفحه وب را می دهد . این بدان معناست که هیچ مرزی در چگونگی گسترشASP ها وجود ندارد .
یک ASP می تواند اطلاعاتی را با پایگاه داده هایی مانند AQL Sarver یا Ms Access تبادل کند .
با استفاده از مجموعه ویژه ای از اشیا که اشیا داده ای اکتیواکس نامیده می شوند ، میتوان بسیار ی از پایگاه داده ها را در ASP به کار گرفت .
به کارگیری اکتیوایکس ها شکل توانمندی از ASP ها است . با ASP هایی که می توانند با یک پایگاه داده ای داد و ستد کنند ، سایت های وب بسیار پیشرفته ای ایجاد خواهند شد .
پس به طور کلی ، ASP یک صفحه استاندارد HTML است که با اسکریپت های روی سرویس دهنده اشیا و اجزای گسترش داده شده باشد و توسط ASP می توان سایت های وبی را با اجزای پویا و اثرپذیر ساخت .
آنچه با ASP می توان انجام داد :
به طور کلی ASP توانایی های زیر را ایجاد می کند :
اطلاعات را از فرم ها دریافت و در یک پایگاه داده ذخیره کند .
ساخت یک صفحه وب شخصی از مشخصات متناوب کاربران را در بر داشته باشد .
ساخت یک شمارنده صفحه وب .
با توجه به ویژگی های مرورگرهای گوناگون ، صفحات وب گوناگون را نمایش دهد .
صفحات گوناگون را به هم پیوند دهد .
● ASP چگونه کار می کند ؟
شرکت میکروسافت ، ASP را با سومین نسخه llS معرفی کرد . با این کار ، سرویس دهنده ای با محتوای ثابت و ایستا به یک سرویس دهنده با محتوای پویا و تأثیر پذیر تبدیل شد .
مهمترین کار llS ، سرویس دادن به صفحات HTML استاندارد است .
هنگامی که کسی نیاز به یک صفحه وب داشته باشد ، از سرویس دهنده llS استفاده می کند و آن فایل ثابت HTML را از حافظه به دست می آورد و به مرورگر مشخص می فرستد .
llS از دیگر سرویس دهنده های وب جدا است . مهم ترین هدف سرویس دهنده وب ، سرویس دهی به فایل HTML های است .
سرویس دادن به فایل های HTML با گام های زیر پیموده می شود :
۱ ـ یک کاربر ، نشانی اینترنتی فایل HTML ی که می خواهد را درون خط نشانی می نویسد و با فشردن کلید Enter این درخواست را می فرستد .
۲ ـ مرورگر این درخواست را برای یک سرویس دهده وب مانند llS می فرستد .
۳ ـ سرویس دهنده وب در خواست را دریافت می کند و تشخیص میدهد که یک فایل HTML درخواست شده است ، زیر پسوند HTM یا HTML دارد .
۴ ـ سرویس دهنده وب آن فایل را از دیسک یا حافظه دریافت کرده ، برای مرورگر می فرستد .
۵ ـ فایل HTML توسط مرورگر شخصی ترجمه و تعبیر می شود و نتیجه در پنجره مرورگر نمایش داده می شود .
البته این فرایند ها اندکی پیچیده تر هستند ، اما این گام ها کارکرد بخش به بخش یک سرویس دهنده وب را نشان می دهند . یک سرویس دهنده ، درخواست را از فایل های ویژه می گیرد و با به دست آوردن آن فایل از یک سخت افزار یا حافظه و فرستادن آن فایل ، پاسخ می دهد .
ASP دگرگونی هایی بسیار را از پی آورد و افزون بر اینکه llS می تواند بر سرویس HTML ایستا به کار می رود ، انجام خدمات HTML پویا و تأثیر پذیر به همان خوبی گذشته نیز بر می آید . با به کارگیری ASP می توان صفحای با محتوای تازه برای پاسخگویی به درخواست های کاربر پدید آورد .
یک ASP با یک فایل HTML عادی تفاوتی بسیار دارد . یک فایل HTML عادی بدون پردازش به مرور گر فرستاده می شود . در یک فایل HTML ، نخست باید همه دستورها اجرا شوند تا یک صفحه HTML را به وجود آید . ASP در بیشتر موارد به صورت کامل مانند یک HTML معمولی کار می کند ، تنها فرقی که دارد این است که پسوند آن به جای htm به asp دگرگون شده است.
هنگامی که درخواستی برای بدست آوردن یک ASP به وجود می آید ، مرور گر یک صفحه HTML عادی دریافت می کند و همین امر موجب سازگاری ASP با تمام مرورگر ها می شود .

نظرات  (۴)

سلام واقعا سایت خیلی خوب و عالی داری
خیلی ممنون از اطلاعات خوبتون
سلام خیلی عالی بود اطلاعاتون
ساده تر توضیع دهید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی